Hyvää isänpäivän iltaa!

Ja toivottavasti isänpäivän jälkeenkin isällä on hyvä päivä ainakin joskus...

Sain tyttäreltäni isänpäivälahjaksi lahjakortin. Se lahjakortti oli minulle mieluinen, tyttäreni tietää että olen hyvän konjakin ystävä, mutta hän tietää myös sen, että hyväkään konjakkipullo ei tyhjene minulla ihan muutamassa viikossa. Siksi konjakkipullo on minulle oikeinkin sovelias lahja. Lahjakortti oli siis Alkoon, KIITOS!

Mutta tässä hankinnassa oli pieniä mutkia matksaa. Tyttäreni on näet vasta 17-vuotias, joten hän ei voinut ostaa itse sitä pulloa, vaan piti keksiä joku kiertotie. Tässäpä tarina siitä:

Tyttäreni meni äitinsä kanssa Alkoon ja seillä suoraan kassalle. Tytär kysyi myyjältä, joska hän voisi ostaa isälle sellaisen lahjakortin, jolla isä sitten itse voisi lunastaa pullon kaupasta, tytär kun oli itse alaikäinen. Elämme kuitenkin Suomessa, jossa kaikki alkoholiin viittaava on säänneltyä, joten myyjä kieltäytyi myymästä lahjakorttia tyttärelleni, joka oli siis alaikäinen. Tämän jälkeen tyttäreni äiti puuttui keskusteluun, antoi rahan myyjälle ja osti sen lahjakortin tyttäreni puolesta. Se onnistui kyllä. Tämän jälkeen lahjakortti vaihtoi omistajaa myyjän nähden, tyttäreni laittoi juuri lunastetun lahjakortin omaan laukkuunsa, josta hän sen minulle sitten isänpäivänä antoi. Eli kaikki hyvin, eikö?

Minulla heräsi kuitenkin muutama kysymys. Eikö alle 18-vuotias saa ostaa alkosta mitään? Iltalehti? Muovipussi? Vissypullo? Ei ainakaan lahjakorttia saa ostaa, vaikka toisaalta voisinhan minä ostaa sillä lahjakortilla vaikka viinipullon avaajia, joita Alkossa tiedän olevan myynnissä. Taikka kertakäyttöisiä juomapikareita... Entä jos tyttäreni olisi kertonut myyjälle, että isi ostaa sillä vaikkapa Pepsiä?

Minkähänlaisia rikoksia siinä lahjakortin lunastuksessa itse asiassa tapahtuikaan? Myyjä näki, että lahjakortti päätyi tyttärelleni ja myyjä tiesi tämän alaikäiseksi. Otetaanko siltä Alkon myymälältä myyntioikeudet pois määräajaksi, jos käräytän sen myymälän tästä rikoksesta? Viinakaupan ostokortin välittäminen alaikäiselle on varmaan samanlainen rikos kuin itse viinapullonkin välittäminen?

Tämä tarina on sitten tosi.